Aksaray
26 Haziran, 2026, Cuma

1 Temmuz itibarıyla Geri Dönüşüm Devrimi başlıyor

1 Temmuz itibarıyla Geri Dönüşüm Devrimi başlıyor

Türkiye genelinde 81 il ve 973 ilçede, 1 Temmuz itibarıyla çevre ve ekonomi tarihinin en büyük dönüşüm hareketlerinden biri başlıyor. Çevre, Şehircilik ve İklim Değişikliği Bakanlığı koordinasyonunda, Türkiye Çevre Ajansı (TÜÇA) tarafından yürütülen Depozitosu Olan Ambalajlar (DOA) Sistemi, ulusal entegrasyon sürecine geçiyor. Yeni sistemle birlikte içecek ambalajları artık çöpe değil, ekonomiye kazandırılacak ve vatandaşlar ile işletmeler için adeta birer nakit noktası (ATM) haline gelecek.

Geri dönüşümde milat olacak bu dev ağda; marketler, süpermarketler, bakkallar ve büfeler birer "iade noktası" olarak konumlandırılacak. Her gün milyonlarca içecek ambalajının tüketildiği HOREKA (otel, restoran ve kafe) işletmelerinin ise Depozito Bilgi Yönetim Sistemi (DBYS) üzerinden kayıt süreci tüm hızıyla devam ediyor.

TÜÇA Başkanı Öztürk: "Bu Dönüşümün Aktif Bir Parçası Olun"

1 Temmuz'da başlayacak ulusal entegrasyonun çevre, ekonomi ve kaynak yönetimi alanlarında güçlü bir "döngüsel ekonomi devrimi" yaratacağını belirten TÜÇA Başkanı Nurullah Öztürk, tüm sektöre şu çağrıda bulundu:

"DOA Sistemi ile vatandaşlarımızı, işletmelerimizi, üreticimizi ve geri dönüşüm sektörünü aynı hedef etrafında buluşturuyoruz. Türkiye’nin kaynaklarını koruma seferberliğinde HOREKA işletmelerimizin katkısını son derece değerli buluyoruz. İşletmelerimizi DBYS kayıt süreçlerini tamamlayarak DOA Sistemine dahil olmaya ve bu dönüşümün aktif bir parçası olmaya davet ediyoruz. Hep birlikte daha güçlü ve daha etkili bir geri dönüşüm ağı oluşturacağız."

Ambalaj Başına 0,20 TL Teşvik: Sistem Nasıl İşleyecek?

Tamamen şeffaf ve izlenebilir bir dijital altyapı üzerinden kuruşu kuruşuna planlanan sistemde, otel, restoran ve kafeler biriktirdikleri her bir DOA logolu ambalaj için 0,20 TL teşvik bedeli kazanacak. İşletmelerin sisteme dahil olma ve kazanç elde etme adımları ise şu şekilde belirlendi:

Dijital Kayıt: HOREKA işletmeleri ilk olarak dbys.gov.tr adresi üzerinden resmi kayıtlarını oluşturacak.

Operatör Seçimi: İşletmeler, sistem içinden birlikte çalışacakları yetkili saha operatörünü seçecek.

Ayrıştırma: Tüketilen DOA logolu ambalajlar, diğer çöplerden ayrı olarak özel alanlarda biriktirilecek.

Teslimat ve Doğrulama: Biriktirilen ambalajlar seçilen operatöre teslim edilerek dijital doğrulama sürecinden geçecek.

Nakit İade: Sisteme başarıyla teslim edilen her bir ambalaj için işletme hesabına 0,20 TL teşvik ödemesi aktarılacak.

Ekonomiye Yıllık 30 Milyar Liralık Devasa Katkı

DOA sisteminin tüm Türkiye'de yaygınlaşması, sanayinin ihtiyaç duyduğu kaliteli geri dönüştürülmüş ham maddenin yurt içinden karşılanmasını sağlayacak. İçecek ambalajı ham maddesi ithalatında %35 ila %40 oranında net bir azalma getirecek olan bu tarihi hamlenin çevreye ve ülke ekonomisine sağlayacağı devasa faydalar ise göz kamaştırıyor:

30 Milyar TL yıllık ekonomik kazanç,

37 Bin Ton sera gazı emisyonuazaltımı,

1,3 Milyar kWh enerji tasarrufu,

3,6 Milyon Varil petrol kullanımının önüne geçilmesi.

Bu veriler doğrultusunda yeni depozito sistemi, küresel ham madde tekeline ağır bir darbe indirirken Türkiye'nin sürdürülebilir kalkınma hedeflerine en büyük ivmeyi kazandıracak projelerden biri olarak kayıtlara geçecek.*HABER MERKEZİ


  • 0
    SEVDİM
  • 0
    ALKIŞ
  • 0
    KOMİK
  • 0
    İNANILMAZ
  • 0
    ÜZGÜN
  • 0
    KIZGIN

Yorum Yazın

E-posta hesabınız sitede yayımlanmayacaktır. Gerekli alanlar ile işaretlenmişdir.

Başka haber bulunmuyor!