DÜN-BUGÜN BENZERLİĞİ VE EĞİTİM
29 Ocak 2018, Pazartesi 09:14Yaklaşık 90 sene önce öğretmenlerin eğitimin kalitesini artırma amacıyla yaptıkları toplantının bilinmesini (bazılarına göre hatırlanmasının) iyi olacağı kanaatindeyim. Benzerlik çok elbette ama benzemeyen şeylerden birkaçı şöyle: öğretmenler arasındaki dayanışma, idealist öğretmen miktarı, öğrencilerin öğretmenlere saygısı ve dahası…
“Mekteplerin Tedrisata Başlamasının arifesinde tatilden vazife başına dönem Muallim Hanım ve Bey ile vilayet emrine verilen yeni mezun muallim hanım ve beylerle merkez köyleri Koçhisar Merkezi kasaba ve köyleri muallimlerinin de iştirakleri ile bir hafta devam etmek mesleki münakaşalar da bulunmak üzere kurs mahiyetinde olarak Eylül'ün yirmisinden beri Zafer Mektebi’nde Maarif Müdürü Hayri Bey'in riyasetinde olarak her gün 9’dan 12’ye kadar ihtimal ara devam edilmektedir.
Geçen pazar günü ilk içtimada Maarif müdürü Bey taraflarından içtimadan maksat ve elde edilecek neticeler hakkında izahat verilmiş Bir hafta Muallim tesanüdünün vazifelerini Bir hakkın ifa hususundaki ehemmiyetini izah ettikten sonra nasıl ki bir mektep dahilinde muallimlerin sık sık Muallim meclisler yaparak bir Mihver dahilinde hedefe doğru veçhe hareketlerini tanzim için malumat birliği ve Fikir Birliği tesis zarureti var ise 1 vilayetin umumu alimleri arasında mesai Birliği tanzim için daha esaslı surette ihtiyaç bulunduğu ve bunun için az bir müddeti İnhisar edecek olan bu umumi içtim adam büyük faydalar ve netice itibariyle en kıymetli semereleri elde edileceği kanaati perverde edilerek münakaşaların eldeki müktesep talimatnamesi ve müfredat programı muhteviyatı ile halkiyat işleri Gençlik ve Spor teşekkürleri etrafında muallimin kıymeti mektepte mektep haricinde köyündeki rolleri icmalen sayılarak Göz önünde tutulmuş ve netice olarak pratik ve operatik olarak yaratılmış çocuğunu Muhittin den mektebe alırken Onun bu metinden başka bir yabancı aleme alarak onu yalnız birkaç şey bellemiş gramofon plağı gibi Atıl bir halde bırakmak değil, Çocuğun muhitini, feyzini yine o Muhittin aldığı Seyit ile artırarak Onu bizzat işleterek fiili ve Kamil bir uzun haline koymak de sahası üzerinde ısrarla çalışmak lazım geldiğini netice bir mektebin çocuğun imtihan masası karşısındaki cevapları ile değil Muhittin'in aynı yaşayışından daha Feyyaz semere alması ile feyizler nimetler vadeden toprağından istihsal kabiliyeti ile mücehhez olmak üzere Hummalı bir faaliyet veçhesi verilmesi hasılı çocuğun dimağının hamulesi parmağının Ucundan feyizli eserler halinde tecelli ettiği gün Muallim mesaisini yapmakta vatan ve millet için hayırlı semeresini alıyor deme olacağı hakkındaki izah Atında ittifak edilmiş her mektep muhitine göre faaliyetlerine bu sene daha feyizli bir surette program tanzim edeceğiz tezekkür edildikten sonra Muallim Beyler tarafından içtima Çok samimi bir alaka ile karşılanmış temennilerini ishal ederek ruzname tanzim edilmiş ve toplantının sonunda Vali Beyefendiyi makamlarında ziyaret etmişlerdir Vali beyefendi tarafından mesleki bu güzel hareketlerinden dolayı kendilerine beyanı takdir akdedilmiş ve köylerine dönecek Muallim Beylere köyün huzur ve saadeti namına bilhassa köy kanunu mucibince Köy İhtiyar heyetleri ile meşgul olmaları ve köyün kendilerinden istediğim mürşitlik vazifesini Bir hakkın ifa etmeleri yolunda tavsiyelerde bulunmuştur kendilerine kıymetlimiz aletler var buyurmuş ve Buradan da ayrıldıktan sonra umum Muallim Hanım ve beyler Maarif müdürü ilk Tedrisat müfettişi Beyler de dahil olduğu halde fabrikayı ziyaret etmişler ve akşamında da Merkez muallimleri tarafından tertip edilen ziyafette bulunarak şetaretle eğlenmişlerdir.
Muallimler İçtimalarına Nihayet Verdiler
Mesleki münakaşalarını yapmakta olduklarını yazdığımız muallimleriz geçen perşembe günü içtimalarına nihayet vermişlerdir.
İçtima müddetince okunan talimatname ve müfredat programlarının mevzuları üzerinde yapılan münakaşalarda bu talimatname ve müfredat programları her bir mevzularının muallimlerinden istedikleri vazifelerin şümulleri itibari ile ihata edilmiş muallimlere çok kıymetli mesai düsturu olarak vücuda getirilmiş olan bu eserlerin bütün işaret ve kaydettiği noktalar Türk yavrusunu, üzerinde yaşadığı toprağının feyyaz nimetleri ile perede ederek onu hayatın ummanlarında yüzebilmek için kol ve kanada malik etmek her türlü müşkülü iktiham edecek surette azimle teçhiz etmek ve her türlü feziletkârlığa müstenit bir hale koymak ve hayatı içtimaiye nizam verecek bir kabiliyette yetiştirmek esaslarında çalışmak lazım geldiği üzerine çok kıymetli münakaşalar yapılmış ve mektebi muhitinde, köyünde manevî, maddî faziletkârlıklar, irşatlar neşreden bir meşale-i irfan ve halın yolunda yürüdüğü istihsal işlerinde de feyyaz neticeler elde edilmiş bediî eserler ile bir meşher haline koymak ve muhitlerinin ahvali sıhhiye ve içtimaiye ve intizamları için her muallim bu ulvi gayeye göre veçheler almış ve mekteplerini bu vaziyete göre hazırlamak üzere programlarını çizmişlerdir. İçtimada mefkureci muallim Raçinski de hatırlanmış o büyük muallim ve eseri hakkında derin duygular izhar edilirken, inkılap Türkiye’sinin demokrat muallimi Aksaray’ın mütefekkir genç muallimleri bilaistisna ve büyük bir feragatle büyük eserlerin zaten yolunda usanmaz, bıkmaz bir aşkla ve aziz mefkuresi ile mütefarik bir gayretle çalıştığı ve her an için mesaisine bir kata daha kudretle çalışacağı bu seneki mesaide yek diğerlerinin mucibi istirkabi olacak surette maddi, manevi eserlerle meydana çıkacaklarına ahitler yaparak genç muallimlerimiz yekdiğerlerini kutlulamışlardır. Münakaşaların sonucunda Zafer Mektebi Başmuallimi Emin Bey, meslektaşlarına bir çay ziyafeti vermiş ve samimi vedalarla içtimalara nihayet verilmiş ve muallimler mesai mıntıkalarına dönmüşlerdir.
Genç muallimlerimize candan muvaffakiyetler dileriz”.