ABAYLAR
Aksaray
08 July, 2025, Tuesday
  • DOLAR
    32.02
  • EURO
    35.01
  • ALTIN
    2419.0
  • BIST
    9618.83
  • BTC
    69294.62$

ELEKTRONİK TİCARİ DEFTER SİSTEMİ

08 July 2025, Tuesday 06:00

Sermaye şirketlerinin, kooperatiflerin,kollektif ve komandit şirketlerin yevmiye envanter ve kebir defteri gibi muhasebe defterleri haricindeki defterlerin de elektronik ortamda tutulmasına ilişkin düzenlemeler yapılmıştır.

Yapılan düzenlemelere göre muhasebe haricindeki defterlerin 1 Temmuz 2025 tarihinden itibaren elektronik ortamda tutulması zorunlu hale gelmiştir. Bu zorunluluk şirketlerin bakanlık iznine tabi olmasına, olmamasına veya kuruluş tarihlerine göre değişiklik göstermektedir.

Öncelikle kuruluşu ve ana sözleşme değişikliği bakanlık iznine tabi şirketlerin 1 Temmuz 2025 tarihi itibariyle Elektronik Ticari Defter Sistemine geçiş yapmaları zorunlu kılınmıştır.

Bu şirketleri sayacak olursak “Bankalar, finansal kiralama şirketleri, faktoring şirketleri, tüketici finansmanı ve kart hizmetleri şirketleri, varlık yönetim şirketleri, sigorta şirketleri, anonim şirket şeklinde kurulan holdingler, döviz büfesi işleten şirketler, umumi mağazacılıkla uğraşan şirketler, tarım ürünleri lisanslı depoculuk şirketleri, ürün ihtisas borsası şirketleri, bağımsız denetim şirketleri, gözetim şirketleri, teknoloji geliştirme bölgesi yönetici şirketleri, 28/7/1981 tarihli ve 2499 sayılı Sermaye Piyasası Kanununa tabi şirketler ile serbest bölge kurucusu ve işleticisi şirketlerin kuruluşları ve esas sözleşme değişiklikleri Bakanlığın iznine tabidir. Ancak, kayıtlı sermaye sistemine kabul edilen Sermaye Piyasası Kanununa tabi halka açık anonim şirketlerin kayıtlı sermaye tavanı içinde yapacakları sermaye artışlarında Bakanlık izni aranmaz.” bunlar zorunluluk kapsamındaki şirketlerdir.

Sermaye şirketlerinin Elektronik Ticari Defter Sisteminde tutmaları zorunlu olan defterler sırasıyla, pay defteri, yönetim Kurulu Karar Defteri,Müdürler Kurulu Karar Defteri,Genel Kurul Toplantı ve Müzakere Defteri’ dir.

            Elektronik Ticari Defter Sistemine geçmek zorunda olmayan diğer şirketler ihtiyari olarak bu sisteme dahil olabileceklerdir. Ancak 1 Ocak 2026 tarihinden itibaren kurulacak tüm şirketler sisteme dahil olmak zorunda kalacaktır. 

            Elektronik Ticari Defter Sistemi defterlerin oluşturulması saklanması tutulması ve ibrazına imkân tanımaktadır. Bu sisteme mobil imza veya elektronik imza ile giriş yapılarak kullanılabilecektir.

            Ticaret şirketlerinin 2025 yılında muhasebe defterlerinin tamamının elektronik ortama aktarılmasının yanı sıra ticari defterlerinde elektronik ortama aktarılması ile birlikte şirketlere ait yasal defterlerin tamamı elektronik ortamda tutulmaya başlanacaktır.

            Şirketlerin ticari defterlerinin elektronik ortama taşınması ile birlikte tutulması, saklanması ve ibrazı kolaylaşacaktır. Tüm şirket yetkililerinin elektronik defter sistemine zamanında geçiş yaparak uygulamayı kullanmaları şirketlerinin kurumsallaşmasına katkı sağlayacaktır. 06.07.2025

MALİ MÜŞAVİR İSA ÖZKİŞİ

Yorum Yazın

E-posta hesabınız sitede yayımlanmayacaktır. Gerekli alanlar ile işaretlenmişdir.